دست به کار شدن مردم برای تامین امنیت مسجدها و مکان‌های عمومی

۸ سنبله ۱۳۹۶ هشدار

افزایش حمله‌های تروریستی و گروهی بر مسجدها و مکان‌های دینی-مذهبی نگرانی‌های گسترده‌ای را در میان شهروندان افغانستان ایجاد کرده است. نگرانی‌های که در آستانه عید قربان و ماه محرم، حکومت، بزرگان سیاسی و شهروندان را وادار نموده تا برای جلوگیری از این حمله‌ها، راه‌کارهایی را جستجو نمایند.

در یکی از این موارد، یک حزب سیاسی روز چهارشنبه، راه حلی را با حضور رسانه‌ها به ارگان‌های حکومتی و نهادهای بین المللی پیش‌کش نمود. حزب ملت افغانستان از این طرح به نام “طرح تقویه اخوت اسلامی” یاد کرده است. در این طرح به تهدید‌های بلند تروریستی که از ناحیه داعش متوجه “مردم هزاره و شیعه مذهب” افغانستان است، اشاره شده و نسبت به ضعف عمل‌کرد نیروهای امنیتی و بروز جنگ‌های فرقه‌ای هشدار داده شده است.

در این طرح ایجاد و تشکیل یک «کندک پولیس امنیتی» با ساختار و مسئولیت‌های کاملا رسمی و دولتی و یک «کندک پولیس محلی» برای تأمین امنیت مساجد و اماکن مذهبی که مورد تهدید حملات تروریستی قرار دارند، پیشنهاد شده است.

این طرح، ساختار “کندک پولییس امنیتی” را مشابه گارنیزیون کابل ترسیم کرده که از نیروهای رسمی از سه ارگان امنیتی وزارت دفاع، وزارت امور داخله و ریاست عمومی امنیت ملی تشکیل می شود. این طرح اولویت را به نیروهای بومی و آشنا با شرایط محیطی داده است. تأمین امنیت تمام مساجد و اماکن دینی و مذهبی، مجالس عزاداری و محافل عمومی از وظایف این کندک خوانده شده است.

شناسایی ساحات جغرافیایی پرخطر، حوزه بندی و هم‌آهنگی “تولی” های این کندک، در هم‌آهنگی نزدیک با وکلای گذر، مسئولین شوراهای مردمی، فعالان در ساحات و هیأت امنای مساجد مورد نظر پیش بینی شده است. این طرح می‌گوید که لباس‌های تمام منسوبین امنیتی کندک کاملا مشخص و متفاوت از دیگر منسوبین قطعات امنیتی اردو، پولیس و امنیت ملی می باشد.

بربنیاد این طرح: ” در رأس این کندک فردی با رتبه «جنرال» و دارای صلاحیت‌های ویژه عملیاتی باشد تا در صورت بروز هر حادثه‌ای بدون طی مراحل طولانی و پیچیده حاکم بر نهادهای امنیتی بتواند در زودترین زمان ممکن به کمک مردم بشتابند. تمام منسوبین این کندک به دلیل دشواری و حساسیت شرایط وظیفوی از حقوق و امتیازات رسمی و ویژه‌ای برخوردار می باشند”.

در ساختار “کندک پولیس محلی” نیز گفته شده که تعداد افراد «کندک پولیس محلی» باتوجه به میزان ازدحام مردم و مواجه بودن با خطرات احتمالی، برای هر مسجد بین ۱۰ تا ۲۰ نفر خواهد بود. این طرح می‌گوید: “اسلحه و مهمات متعارف به هریک از پرسونل این «واحدهای نظامی» از سوی نهادهای امنیتی دولتی در قالب تشکیل «پولیس محلی» توزیع می گردد. هر «واحد نظامی» یک نفر سرگروپ و یک نفر معاون خواهد داشت که در هم‌آهنگی مستقیم با قوماندان تولی مربوطه اجرای وظیفه می نماید.”

ظاهرن بر اساس این طرح، تمام منسوبین «کندک پولیس محلی» از میان افراد داوطلب ساکن در ساحه موجودیت مسجد با معرفی و تأیید هیأت مساجد و وکیل گذر مربوطه انتخاب و به قوماندان «کندک پولیس امنیتی» معرفی می شوند.

معاش در نظر گرفته شده هریک از پرسونل این «واحد نظامی» از محل کمک‌های مردمی ساحات هرکدام از مساجد و مکان‌های تحت پوشش امنیتی تأمین می‌گردد و تنها اسلحه و مهمات متعارف از سوی ارگان‌های دولتی تأمین می شود.

این طرح برای دفتر ریاست جمهوری، ریاست اجراییه، شورای امنیت ملی،  وزارت‌ها و ارگان‌های امنیتی، نمایندگی‌های سیاسی سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، نیروهای ناتو در افغانستان، تمامی سفارتخانه های کشورهای ذیدخل و تصمیم گیر در مورد تحولات سیاسی، نظامی و امنیتی افغانستان در کابل، ارسال شده است.

چند روز پیش، وزارت ارشاد، حج و اوقاف افغانستان نیز طرحی را برای امنیت مساجد و اماکن مقدس شیعیان به شورای امنیت ملی ارایه کرده بود. این طرح نیز تلاش کرده تا مواردی را در خود جا دهد که امنیت این مراکز را تمام وقت تامین کند. فرماندهی گارنیزیون کابل که تامین امنیت پایتخت افغانستان را هم برعهده دارد، در مورد امنیت مساجد در روزهای عید و ایام محرم ابراز نگرانی کرده است.

حمله بر مسجد امام زمان در کابل

نگرانی‌ها از تهدیدهای امنیتی در برابر هزاره‌ها از همان آغاز فعالیت داعش در افغانستان با استراتژی ضد شیعی بودن آن شکل گرفت. اما این تهدیدها از دو سال به این‌سو جامه عمل پوشیده است. تا جایی که تنها در دو سال اخیر صدها تن در این‌گونه حملات در بخش‌های مختلف افغانستان، از جمله در کابل پایتخت جان باخته و صدها تن دیگر زخمی شده‌اند.

در آخرین رویداد، جمعه هفته گذشته، مسجد امام زمان در در حوزه یازدهم امنیتی شهر کابل، مورد حمله گروهی و انتحاری قرار گرفت. این حمله را گروه تروریستی داعش به عهده گرفت. نخست یکی از مهاجمان انتحاری، مواد انفجاری هم‌راه‌اش را در دروازه ورودی مسجد منفجر می‌سازد. در پی آن، سه تروریست دیگر، به داخل مسجد می‌روند و نماز گزاران را، زمانی که مشغول ادای نماز جمعه بودند، با چاقو، کارد و رگبار، سلاخی می‌کنند. افزون برآن، مهاجمان، شماری از نماز گزاران بشمول زنان و کودکان را در داخل مسجد به گروگان می‌گیرند. به گفته وزارت صحت عامه، در این رویداد، نزدیک به سی تن کشته شدند، با اکثریت زنان. در این رویداد، نزدیک به پنجاه تن دیگر هم زخمی شدند.

مهار این حمله، حدود چهار ساعت به طول انجامید. پولیس ویژه، هرچند دیرتر، اما به محل رویداد رسیدند و بعد از چهار ساعت درگیری، هر سه مهاجم را از پای در آوردند.

پیشینه‌ این دست حملات

در بیش از پنج ماه گذشته که از سال روان خورشیدی در افغانستان می‌گذرد، این سومین حمله است که بالای مسجدهای مربوط به یک گروه مشخص قومی و مذهبی انجام می‌شود. نزدیک به یک‌ماه پیش، مسجد جوادیه در بکرآباد ولایت هرات مورد حمله تروریستی قرار  گرفت. این حمله را که داعش به عهده گرفت، جان ۳۵ تن را گرفت و ۶۷ تن را هم زخمی ساخت.

کمی پیش‌تر از آن در شب بیست و یکم ماه رمضان، مسجد الزهرا واقع در غرب شهر کابل نیز مورد حمله انتحاری قرار گرفت که در آن حمله نیز دست کم چهار تن کشته و نزدیک به ده تن دیگر زخمی شدند. مسوولیت این حمله را نیز داعش بدوش گرفت.

حمله بر مردم هزاره در افغانستان به این خلاصه نمی‌شود. حدود سه هفته پیش، گروه‌های طالبان و داعش بر منطقه میرزا ولنگ واقع در ولسوالی صیاد ولایت سرپل حمله کردند. این دو گروه تروریستی، پس از تسلط بر این منطقه، بیشتر از پنجاه غیر نظامی بشمول زنان و کودکان را تیرباران کردند، ده‌ها نفر را به گروگان گرفتند و مال و دارایی ساکنان این منطقه را تاراج کردند.

دو هفته پیش‌تر از آن به تاریخ دوم ما اسد همین سال، طالبان یک موتر نوع کاستر را در غرب شهر کابل هدف حمله انتحاری قرار داد که در آن بیش از بیست تن کشته و چندین تن دیگر هم زخمی شدند. سرنشینان این موتر گرچند کارمندان وزارت معدن و پترولیم بود، اما همه مربوط به یک گروه خاص مردم افغانستان بودند.

سال گذشته نیز، مسجد باقرالعلوم و زیارت سخی در کارته سختی کابل، و عزاداران عاشورا در مزار شریف هدف حمله قرار گرفته بودند. افزون برآن، حدود یک سال پیش، اعتراضات جنبش روشنایی هم در دهمزنگ کابل هدف قرار گرفت که در نتیجه آن بیشتر از هشتاد نفر که همه هزاره بودند کشته شدند.

آصف سحر

 

هم رسانی